Co je to kalistenika?

 cviceni-kalistenika

O čem je kalistenika 

Kalistenika (spojení řeckých slov kálos, znamenající krásu a sthénos znamenající sílu) je způsob cvičení převážně s vlastní tělesnou váhou, téměř minimem pomůcek. Nejedná se o cvičení pro růst svalů, nýbrž o silově vytrvalostní trénink. Výhodou je, že nemusíte chodit do posilovny, protože kalisteniku můžete provozovat kdekoliv chcete, např. doma, v parku, na pláži... Při jednom cviku většinou zabírá hned několik svalů a proto je mnohem lepší než klasické posilování izolovaných svalů. Kalistenika rozhodně není pro slabé jedince. Ovšem ten kdo vydrží, je odměněn silným, vyrýsovaným tělem, které je schopno zvládnout pro jiné (a to i velmi trénované sportovce) neuvěřitelné cviky.

Tím, že se při cvičení nevyužívají žádné činky nebo závaží, je vhodné pro ženy i muže jakéhokoliv věku, tedy i pro děti. Náročnost cviků se různí, ovšem nováčci se nemusí bát, vše se dá pílí nacvičit. Důležité pro kalisteniku je, mít zpevněný trup a břišní svaly. Některými klasickými cviky jsou např. dřepy (na jedné noze), kliky, shyby na hrazdě, dipy na bradlech nebo stojka. Je zde samozřejmě spousta obměn těchto cviků, u kterých zabírají jiné svaly a podceňovat by se rozhodně neměla také správná technika.

Street workout

Street workout je odnož kalisteniky v podstatě s jedním rozdílem, všechny cviky se provádějí venku a na venkovním náčiní, nejčastěji na street workoutových hřištích. Výhodou je, že nemusíte utrácet peníze za chození do posilovny ani za nákup vybavení, stačí si najít nejbližší workoutové hřiště nebo koneckonců stačí obyčejné hřiště pro děti. I zde se nováčci nemusí bát, workouteři jsou komunita otevřená komukoliv. Určitě se zde seznámíte se spoustou lidí, kteří vám rádi poradí, pokud si s nějakým cvikem nebudete vědět rady.

Kde a jak s cvičením začít?

Začněte s nejjednoduššími cviky, tedy kliky, dřepy a sklapovačkami (či plankem). Nikam nespěchejte a dokud si nebudete jisti, že tyto cviky zvládáte na jedničku, nic dalšího nedělejte. Postupně si začněte přibírat těžší cvičení (dipy nebo shyby). Na ty už si ovšem bude muset pořídit alespoň bradla a hrazdu nebo můžete využít jedno ze street workoutových hřišť. U cviků nezapomínejte na správnou techniku! Zvážit byste také měli nákup powerbandu (silná, odolná elastická pryž), který vám se cviky na hrazdě v začátcích velmi pomůže. Poté už je jen na vás, jestli máte dostatek odhodlání pustit se do toho. Pokud budete mít dostatečnou výdrž a propracujete se k takovým cvikům jako je muscle-up nebo planche, můžete začít cvičit i se závažím. Cílem by pro vás mělo být (kromě vyrýsované postavy), dosáhnout naprosté kontroly nad svým tělem navzdory gravitaci.

Jak udělat muscle-up?

Muscle-up je jeden z nejpopulárnějších a divácky nejvděčnějších cviků kalisteniky. Proto Vám rádi dáme stručný návod jak se s ním vypořádat. Než se o něj pokusíte, měli byste mít jistotu, že zvládnete alespoň 10 shybů a 10 tricepsových dipů. Kdo to nezvládne má alespoň motivaci pro trénink. Ti, co to zvládnou se s námi do toho mohou pustit. U muscle-upu je velmi důležitá technika a zejména dynamika. Nejdřív proto začněte tím, že se zavěsíte na hrazdu a švihnete jednou nohou dopředu. Tím se celé Vaše (prohnuté vpřed) tělo dynamicky zhoupne dopředu. Nezapomeňte na správný úchop hrazdy, palec musí být vždy dole.

Po zhoupnutí vpřed se tělo setrvačně zhoupne vzad a při pohybu zpět pod hrazdu se k ní dynamicky přitáhnete. Při přitáhnutí se pokuste mírným předkloněním hrudník vystrčit dopředu a skoro jej až opřít o hrazdu. Toto je asi ta nejtěžší část, takže dokud tuto techniku nebudete ovládat nepostupujte dál. Pomoc si můžete zvednutím kolen.

V třetí fázi se stačí pouze vzepřít vzhůru jako při tricepsovém dipu. Proto je nutné abyste zvládali minimálně 10 dipů. Striktní muscle-up je samozřejmě mnohem těžší, protože se více soustředí na sílu místo výbušnosti.

Závěr

Kalistenika je cvičení s vlastní tělesnou vahou těla vhodné pro dospělé i děti. Zajistí vám dobrou kondici, ale i správné držení těla. Je skvělou alternativou k tradičnímu posilování, ať už v tělocvičnách, fitness centrech, na workoutových hřištích, nebo kdekoliv v přírodě.